Tuesday, April 17, 2012

Húsvét Stockholmban

Ezzel a bejegyzéssel már egy bő hete tartozom, de annyi a dolgom, hogy képtelen voltam időt szakítani hamarabb. Hosszú az elolvasandó szakirodalom listája, szorít az egyetemi projekt leadásának a határideje...
Dániában már a Húsvét előtti csütörtök is munkaszüneti nap, tehát hétfőig az összesen 5 szabadnap. Ilyenkor minden, de tényleg minden zárva tart. Tavaly Viborgba mentünk erre az időre, és szerencsénk volt a viszonylag kellemes idővel meg a szép természettel, amit remekül be lehetett járni biciklivel, de még egy fagyit is csak a véletlen nyitvatartó filmkölcsönzőben kaptunk.
Idén mást gondoltunk, és Stockholmba vettünk repülőjegyet, már szerda délutánra. A Scandinavian érthetetlen módon csak április végén indít több nagyvárosba is közvetlen járatot Aalborgból (a húsvéti szünetet valahogy kihagyták a számításból), így kénytelenek voltunk Koppenhágában átszállni. Gondolom, ennek köszönhető, hogy a csomagunk nem érkezett meg Stockholmba csak több, mint 24 órával később (bugyi, zokni, fogkefe mindig legyen a kézipoggyászban!). Ezt a kellemetlenséget leszámítva remek négy és fél napunk volt.
A szállás színvonala elfogadható volt, mert jóformán csak aludni tértünk meg oda, és közel volt a belvárosban mindenhez. Az üzletek, múzeumok, éttermek, bárok döntő többsége végig, az ünnep teljes időtartama alatt nyitva tartott szerencsére. Az idő is remek volt, elég hideg ugyan, ezért elkelt a télikabát meg a jégeralsó, de többnyire napsütéses. Egy nap kaptunk havazást, de akkorra időzítettük a múzeumokat.
Stockholm 14 szigetre épült és 57 hídja van, úgyhogy vizet bőven láttunk, ez már önmagában is boldoggá tett. Befizettünk egy 50 perces idegenvezetős hajóútra, amely tett egy kört a legfontosabb szigetek közt. Jó volt látni a várost a vízről és közben hallgatni a "mesét".

Ezt leszámítva csak gyalogosan közlekedtünk, ami ugyan fárasztó volt egy kicsit, de amit akartunk, el tudtunk így is érni, és séta közben is akadt mindig bőven látnivaló. Egy 2009-es kiadású Lonely Planet útikönyvet kölcsönöztem a könyvtárból és vittem magammal, ezen kívül letöltöttem egy Stockholm app-et, ami azért volt praktikus, mert internet nélkül is működött, bár a GPS nem volt mindig pontos.
Az útikönyv szerint a stockholmi a világ legrégebbi skanzenja, 1891-ben alapították. Nemcsak épületek gyűjteménye Svédország egész területéről, de élő bemutatója is mindenféle hagyományos mesterségnek. Van itt nyomdász, könyvkötő, pék, üvegfújó és keramikus is. Az állatkertjében a simogatható háziállatok mellett látni szarvast, fókát, pávát és baglyot is. A gyerekek szemmel láthatóan élvezik a domboldalon felkapaszkodó kisvasutat. A növényzet is gondozott, és szép kilátás nyílik a városra. A kis festett fatemplomban épp elkaptunk egy kedves koncertet, ami megalapozta a húsvéti hangulatot.

Érdekes környék a Södermalm, csak egy hídnyira az óvárostól. Egy része régen munkásnegyed volt, szerény de csinos házait megőrizték, amelyek most egy kis falut alkotnak a városban.

A Vasa kihagyhatatlan múzeum, ha a városban jár az ember. Egy csatahajó van kiállítva, amelyet mindjárt az első vízrebocsájtásakor, 1628-ban az oldalára döntött a szél. A hajó rögtön elsüllyedt, és 333 évig a tenger fenekén is maradt. 1956-ban találták meg, és gondos előkészületek után végül 1961-ben emelték ki. Ezután alapos konzerválás következett. Magán a hajón kívül rengeteg faszobor, használati tárgy, fegyver és emberi maradványok is a felszínre kerültek, és a kiállítás mindezt fel is dolgozza történelmi, művészettörténeti és technikai szempontból. Több tárgynak külön kis története is van. A kiemelés és a konzerválás folyamata pedig önmagában is megér egy misét. A múzeumban el lehet tölteni több órát is. Van angol nyelvű idegenvezetés, amit a nagyszámú érdeklődő miatt nem nagyon lehetett hallani. Maga a kiállítás viszont gondosan rendszerezett, bőséges leírással ellátott, és filmvetítés is segít megérteni a látottakat. Melegen ajánlom mindenkinek, aki arra jár.

A modern művészeti múzeumot dicsérte az útikönyv. Az épület remek, a múzeum boltja is kiváló, de az állandó kiállítás csalódást okozott, én egy kicsit kevésnek találtam. A kutúrházba viszont érdemes ellátogatni, mert az épp aktuális kiállítás jó lehet, és maga az épület maga is érdekes.

Ami a gasztronómiát illeti: az útikönyv ajánlotta az Östermalms Saluhall-t, ami kicsit a mi budapesti Vásárcsarnokunknak felel meg, csak jóval kisebb, és elég drága. A jégen árult friss halak és tengeri herkentyűk lenyűgöző látványáért mégis érdemes ellátogatni oda, ha valakit érdekel az ilyesmi.

A svéd gasztronómiával nem kerültünk közelebbi kapcsolatba, igaz, nem is végeztünk előzetes kutatást ezügyben. Hamisítatlan svéd étterem valahogy nem akadt az utunkba. Annál több, meglepően sok volt viszont az ázsiai étterem és különösen sushi bár mindenféle színvonalon és áron. Egyik este találkoztunk István egy volt tanítványával, aki most Stockholmban él, de eredetileg kínai. Kértük, ajánljon jó éttermet, és ő természetesen egy ázsiait javasolt. A Pong kívülről jelentéktelen, de belül elegáns hely. A pincér ajánlotta, hogy válasszuk a büféasztalt (svédasztal :)), ahol majdnem minden megtalálható, ami az étlapon külön-külön rendelhető. Így tettünk, és nem bántunk meg. Kókuszos csirkeleves, sushi, gőzölt gombócok, párolt zöldségek, tengeri herkentyűk, rákok, csirke, tészta, rizs, desszertnek édes gőzőlt gombóc, mousse, fagyi, gyümölcs... Mindenből csak egy falatnyi kóstolót vettünk, és mégis jóllaktunk, még mielőtt a választék végére értünk volna. Annyira jó volt, hogy másnap vacsoraidőben megint ott kötöttünk ki. Bárcsak lenne egy hasonló Aalborgban is!
Egyébként úgy tűnik, szinte vallás arrafelé a "fika". Kicsit olyan, mint Dániában a "hygge", csak behatároltabb a jelentése: sütemény és kávé/tea, amit az ember társaságban fogyaszt el. Ezt természetesen kipróbáltuk és a torta a leheletvékony marcipánbevonattal ízlett.

Stockholmban könnyen és kellemesen el lehet tölteni az időt, van látnivaló bőven a fentieken kívül is: a királyi palota, a régi városrész szűk utcái, hidak, templomok, kilátópontok. Nagyon jó volt kiruccanni pár napra.

És jó volt visszajönni: megvan végre az engedély a kiszemelt ház beépített teraszára, úgyhogy lehet tervezni a költözést és az ezzel járó egyéb praktikus dolgokat.

5 comments:

Lost said...

Imádom Stockholmot :) Akármikor visszamennék!

Unknown said...

Köszi a beszámolót és a sok szép képet! Szóval mielőtt Stockholmba mennék, utána kell néznem, hogy hol lehet igazi helyi ételeket kapni. Ez a délutáni süti magyar szemszögből igencsak szerencsétlen nevet kapott ;)

Orsi said...

Lost: megértelek.

Robi: a helyi ételek mellett a Pong-ot is próbáld ki.
A fikán mi is sokat derültünk, főleg, hogy a vásárlás meg svédül köp. Tehát úgy is mondhatnánk, hogy köptünk egy fikát.:)

Unknown said...

Nem hittem volna, hogy ezt még lehet fokozni ;)

Lost said...

Igen, de a köp-öt "söp"-nek ejtik :)