Wednesday, November 18, 2009

Szerda az idősek otthonában

Rossz és jó.

Tizenhárom lakó van a részlegemben, némelyikük egészen önálló, mások teljesen magatehetetlenek. És van, aki hol ilyen, hol olyan. Mikor milyen kedvében van. Ilyen például a mai első esetem - nevezzük Mette néninek. Eddigi rövid pályafutásom alatt többször is jelen voltam a reggeli rutinjánál. Először kizárólagosan a megfigyelő szerepében, majd segítve egy kollégának, aztán én csináltam az egészet, a kolléga csak figyelt. És ma reggel eljött az idő, hogy először küldtek az oroszlán barlangjába egyedül. A feladat (a teljesség igénye és a kínosabb részletek nélkül) kisegíteni Mette nénit az ágyból, rásegíteni a vécéülőkére, rendbekapni a szobáját, megágyazni, lesegíteni a vécéről, megmosdatni, fogat mosni, felöltöztetni, megfésülni, kiirányítani a közös nappaliba és beadni neki reggeli előtt a gyógyszereit. Mette néni 92 éves, de 10 évet letagadhatna. Jól tartja magát, csak iszonyú lassú. Reggel különösen, van, hogy úgy elhagyja magát, mint egy darab fa, és még a kardigánjába is úgy kell beledugni a kezét. Nem úgy ma. Ahogy kinyitotta a szemét, első kérdése az volt, hogy ki adott nekem engedélyt arra, hogy egyedül jöjjek be hozzá. Mondtam, hogy a kollégáim. Kijelentette, hogy szerinte ez nem fog nekem menni. Volt már egyszer hasonló esetem mással, és akkor a tapasztalt kollégák felvilágosítottak, hogy természetesen udvariasak és kedvesek vagyunk, tiszteletben tartjuk, hogy melyik pulóvert szeretnék felvenni, de a gondozottak nem parancsolgathatnak nekünk. Tehát mondtam, hogy kedves Mette néni, márpedig ma én fogok segíteni teljesen egyedül, kérem szépen, hogy tartsa a lábát, hogy felhúzhassam rá a mamuszt. Mit mondjak, elég undok volt, beszólt egy párszor, de én végig kedvesen hárítottam. Végül eljutottunk a nappaliba, ahol leültettem reggelizni, a kollégák köszöntötték, és finoman szóltak, hogy a szemüvegét elfelejtettem ráadni. Annyi baj legyen, visszaléptem a szobájába érte, és ráadtam. Na, de ez sok volt neki, hangosan felvisított, hogy megsértettem az orrát. Na, persze. Hátrahúzódtam, sokat mondó pillantást váltottam az egyik kollégával, aki odament, és beszélt a fejével. Mette néni egész nap duzzogott, mint egy taknyos kölyök.
Bár nem akartam személyesen venni, mondták a kollégák, hogy ilyet máskor is játszott már, de azért kihozott a sodromból. Cserélem a pelenkáját, törölgetem a fenekét, stb., aztán ez jár cserébe.

De aztán egy pillanat alatt helyre kerültek a dolgok, mikor Lotte néninek adtam be a gyógyszerét. Vasággyal együtt húsz kilót nyom, szinte elvész a tolószékben, és valami baleset folytán a csípője teljesen ki van fordulva, jóformán az oldalán ül. Nem nagyon bír nyelni, ezért a tablettákat porrá kell törni, és csokis krémben elkeverve kell belekanalazni a szájába. Ma reggel én mentem hozzá, és mikor beletoltam az első kanálnyit, tele szájjal mosolyogva mondta: "Hogy te milyen kedves vagy!" Természetesen ezt se vettem személyesen, mert tudom, hogy Lotte néni már csak ilyen mindenkivel, de azért jól esett.

Rossz és jó. Jó és rossz. De leginkább rossz, mert nap mint nap azt kérdezem magamtól, hogy mi a fenét keresek én ezekben a helyzetekben.

7 comments:

eztkapdki said...

Mit, mit, hát pénzt!
De ha kevésbé vagyok cinikus, akkor azt mondom, hogy erősödsz.

Nekrassova Laura said...

Orsi, én továbbra is csak gratulálni tudok, hogy ilyen jól birod!! Ezt végigolvasva még én is elgondolkodtam, hogy akarok én nővérnek tanulni itt?

Orsi said...

És megint igazad volt, Norbi. Nyilván még mindig jobb ez, mintha otthon munkanélküli lennék. Az tuti kiborítana. Erősödök? Az biztos, hogy már nem vagyok olyan érzékeny, mint az elején. Már nem hat meg, ha egy lakó nyafog, mert jó eséllyel csak sajnáltatja magát, és megtanultam, hogy kezeljek egy csomó kínos helyzetet. Csak közben nem tetszik ez az egész. Azt mondják, professzionális, de szerintem sokszor inkább lelketlen. Mert ha van lelked, akkor minimum elbőgöd magad.

Laura: a nővér nem jó hasonlat, mert az mást csinál.

eztkapdki said...

Figyelj ide, szerintem meg jó úton vagy. Idővel, egy bizonyos érettségi szint elérése után az ember megtanulja magát részben függetleníteni az adott történésektől - ez szükséges, különben belekattansz. Kell bizonyos távolságtartás, ami persze nem azt jelenti, hogy totál le kell hasadni; no és ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a negatív élethelyzeteknek egy jó tulajdonságuk azért mindig van: hogy sarkallnak. (Jó esetben - mert ez azért nagyban szemléletfüggő is!)
Rohadtul nincs ám nálam a bölcsek köve, de azért időről-időre besasolok ide, és ha valamire a déja-vu feeling okán tudok építő jelleggel makogni, akkor azt ilyen hobbi-bódhiszattva indíttatásból meg is teszem. Oszt' jónapot.

Kitartást; szabadság, izom, rakkendroll!!!

Minden perc show time.

Orsi said...

Norbi, köszi, hogy megint megmondtad a frankót. Az jól tud esni, ha néha vállonveregetnek, hogy ügyes kislány vagyok. Ha az ember nem kap időnként pozitív megerősítést, kezdi azt hinni, hogy rosszul csinálja a dolgát. Ma egyébként pont meg is mondtam ezt a témavezetőmnek, úgyhogy végre egy hónap után leült velem beszélgetni. Miközben látom az üvegfalakon keresztül, hogy a szomszéd szárnyban a témavezetője kétnaponként leül a tanulóval... na, mindegy.
Remélem, hogy Isten-projektmanager tudja, mért rakott engem ebbe a szerepkörbe, mert én még nem egészen értem.

eztkapdki said...

Hát, szerintem meg, ha "kívül" keresgéled a "projektmenedzseredet", akkor talán nézd meg "belül" is...

Nincs semmiféle "miért".
Születünk - élünk - meghalunk.
Mert még senki sem talált ki jobbat.

Na most, ha máshonnan nem is, hát a Hagakuréból tudhatjuk, hogy a halálhoz való viszonyulás kulcsmomentum. (Egyfajta halálkultúra, mint a japánoknál; nem -kultusz!) Onnantól, hogy ezzel rendbe kerülsz, az élet is - a maga módján - teljes lesz; a dolog szépen beáll középre, és nincs több kérdés. Vagy valami ilyesmi, szóval onnantól überfrankó a dolog. Meg überszar. Szemléletmód. Ennyi.

Nem vagyok egy megmondó, viszont fáradt meg morcos (ma) igen. Gondoljátok tovább...

Orsi said...

Van jópár osztálytársam, akinek a legnagyobb félelme az, hogy egyszer ő talál rá egy halottra munka közben. Én ezzel nem így vagyok. Azt hiszem, nem rázna meg különösebben egy halott látványa, és pl. undort se érznék. De azt nehéz elnézni nap mint nap, mit élnek át ezek az idős emberek, amíg eljutnak odáig.
Talán kiderült, hogy ebben az otthonban csak egy út van a lakók számára: befelé. Kifelé a halottaskocsi viszi őket. A mi feladatunk az, hogy életük utolsó szakaszát minél szebbé, de legalábbis elviselhetőbbé tegyük. Nemes feladat, igazi kihívás. Csak vajon mért lett nekem most ez a feladat kiosztva - megbolondítva egy kis marslakó-beütéssel? Mert persze kilógok nagyon a sorból. De lehet, hogy ez megér egy külön bejegyzést.
Norbi, aludd ki magad!