Saturday, August 15, 2015

Nyaralás itthon

A munkahelyem nyári szünetet tartott és bezárt egy hétre, tehát kötelező volt szabadságot kivenni. Semmi gond, július közepe statisztikailag a legmelegebb időszak Dániában. Arra számítottunk, hogy olyan lesz, mint tavaly, tényleg igazi nyári meleg, amikor még én, a kényes-fázós is többször fürödtem az Északi-tengerben. István is kivett szabadságot, béreltünk egy autót, és Kinga hugom jött hozzánk látogatóba, hogy vele együtt járjuk be a szép helyeket a környéken, és persze a strandokat. Ezt még tavasszal megterveztük, és kissé szorongva figyeltük az időjárás-előrejelzést. Ez a nyár sajnos nem lett olyan, mint a tavalyi volt. Későn és nehezen indult be, a növényeinken a kertben mérhető, hogy nagyjából minden egy hónapos lemaradásban van a tavalyi, tavalyelőtti szezonokhoz képest. És az a várva várt hét is bizony egy kicsit hűvösre sikeredett. Tengerben fürdés nem lett belőle, csak kellemes kirándulóidő volt, időnként már zavaróen erős széllel (a szél egy kicsit mindig fúj errefelé, de néha már elviselhetetlen). Egyetlen nap volt, amikor reggeltől estig ömlött az eső, úgyhogy itthon maradtunk, de nem baj, mert az egész napos kirándulások jól kifárasztottak bennünket. De hol is jártunk?
Kinga az aarhusi reptérre érkezett, és azt a napot Aarhusban töltöttünk. Ennek szánom majd a következő bejegyzést.

Szerintem nemcsak a környék, de egész Dánia egyik legszebb helye Lønstrup a homokkal betemetett, régi világítótornyával és a leszakadófélben lévő tengerpartjával. Írtam már többször is erről, a helyről, és szerintem ide évente egyszer muszáj ellátogatni. A Maarup templom sajnos már nem áll, és a körülötte levő temető egy része is eltűnt, de azért érdemes ezen a részen is sétálni egyet, mert a part maga gyönyörű.

Sæby-ben van a remek Jacobs Fiskerestaurant (korábban Jensens Fiskerestaurant névre hallgató) halétterem. (Kényszerűen nevet változtattak, mióta a Jensens Bøfhus dán gyorséttermi hálózat beléjük kötött, és a hosszú jogi hercehurca vége az lett, hogy Jacob Jensen tulajdonos a családneve helyett a keresztnevét kényszerült adni a tulajdon éttermének.) Ide is el kell jönni minimum egyszer egy évben, és nem egy fogást az étlapról, hanem a svédasztalt kell választani, amely csupa friss haltól és tenger gyümölcseitől roskadozik. Miután robbanásig ettük magunkat, sétáltunk egy nagyot a tengerparton, amely kagylóból van. Innen már több kilónyi kagylót, csigát és követ gyűjtöttem, nehéz ellenállni.

Skagen Dánia legészakibb települése, ettől is északabbra fekszik Grenen, ahol a két tenger összecsap. Ez is egy klasszikus turistalátványosság. És persze a kikötői bisztrót is meg kell látogatni egy jó friss fish & chips kedvéért.

Ennyi fért bele egy szűk hétbe, meg persze egy kis grillezés itthon a kertben, sütizés, épp aktuális születés- és névnapok megünneplése, koktélozás (Kingánál jobban senki sem keveri a Pimm's-t).
De volt pár hely, amely kimaradt, reméljük, sor kerül azokra is hamarosan. Dánia szép hely, nyaralni is jó itt, még ha nincs is strandidő.