Wednesday, March 11, 2009

Március az én hónapom / March is my month


Nem azért, mert márciusban születtem. Más jeles nap se kötődik hozzá. De a falinaptáram márciusi oldala az én betűimről szól.
Kedves volt egyetemi tanárom, Maczó Péter tervezett egy tipós naptárat "Betűk és hónapok" címmel, amit a Magyar Grafika adott ki tavaly decemberi számának mellékleteként. Minden hónap egy magyar betűtervezőnek van szentelve, és az a megtiszteltetés ért, hogy a márciust én kaptam. Az egész naptárat nagyon szeretem, és hol előre, hol visszalapozgatok benne, gyönyörködve az oldalakban, amíg mondjuk arra várok a konyhában, hogy felforrjon a leves. Kíváncsi lennék, vajon hány helyen lóg még a falon, és hányan nézegetik, ebben a hónapban épp az én betűimet. És vajon mit szólnak hozzá, tetszik-e nekik.
Nagyon szeretek betűt tervezni. Következetességet, logikát, szigorúságot követel, de helye van a játékosságnak is. Imádom, ahogy alakulnak a formák a monitoron, néha kicsit olyan, mintha egy ismeretlennel játszanék társasjátékot, aki pixelről pixelre fedi fel magát előttem.
Rég volt már, hogy betűt terveztem. Sok időt igényel, és nem lehet pár percre leülni mellé. Ha egyszer belekezd az ember, órákig nem hagyja abba, és a folyamat hetekig, hónapokig eltart. Ha tudom, hogy erre nincs időm, inkább bele se kezdek. Pedig a fejemben gyűlnek az ötletek. Nem tudom, hogy sikerül-e valaha is formába önteni őket.
A minap megint eszembe jutott, hogy bele kéne vágni, amikor a Facebook-on megjelölt egy szlovén fiú, akivel évekkel ezelőtt a Tipo Brda workshop-on találkoztunk. Szomorú, hogy akkor dolgoztam utoljára betűkön.

It's not because I was born in March or I don't really celebrate anything else now. But my wall calendar's actual page is about my letters.
One of my teachers from the university I graduated at designed a typographic calendar called "Letters and months". It was released by Magyar Grafika (Hungarian printing magazine) in last December. Each month is about a Hungarian typeface designer and I got the honor that one of my typefaces is presented on the page of March. I like the whole calendar very much and often turn the pages forward and backward enjoying the great design while I wait for the soup starts boiling in the kitchen. I'm wondering how many people have it on their walls as well, what they think about it, and if they like my letters.
I love designing typefaces. It requires consistency, logics, strictness but there is a place for playful ideas as well. I enjoy to see how the forms are born. Sometimes it's like playing with an alien who reveals himself in front of me pixel by pixel.
It was a long time ago that I worked on a typeface. It requires a lot of time, you can't just sit down for a couple of minutes at once. If you start it you can't stop it for hours and the whole process lasts for several weeks, months. If I know that I don't have time I'd better not to start it. However, I have many new ideas. I don't know if I ever can realize them.
The other day it came into my mind again when I was tagged on Facebook by a Slovenian guy who I met a couple years ago at Tipo Brda Workshop. Sad enough that was the last time I worked on a typeface.


No comments: