Thursday, July 2, 2009

Feriepenge


Tegnap jártam a HK-nál, a szakszervezetemnél is. Mérges voltam rájuk, mert az e-mailjeimre nem válaszoltak, de személyesen szerencsére kedvesnek és segítőkésznek mutatkoztak.
A cég, ahol a szakmai gyakorlatomat töltöttem, dolgozott az egyik kampányukon, és ennek kapcsán alaposabban tanulmányoztam a grafikai alosztályuk honlapját. Itt érdekes tanfolyamokat is kínáltak - tagoknak térítésmentesen -, és mivel diákként igyenes a tagság, hát beléptem, könnyedén, online regisztrálva. Persze a kiszemelt tanfolyam (FontLab az alapoktól) betelt, és várólistára kerültem, szóval gyakorlati haszna eddig még nem volt az egésznek. De hátha most tudnak tenni értem valamit.
Tavaly decemberben kaptam 3 levelet is a FerieKonto-tól, amiben az áll, hogy a munkáltatóm többszöri felszólítás ellenére sem fizette be a feriepengé-met, azaz a szabadságpénzemet. Innentől az én dolgom behajtani rajtuk. Meglepődtem, mert fogalmam se volt, miről van szó. Aztán kiderült, hogy ha az ember nem rendes alkalmazott, hanem órabérben kapja a fizetését, akkor ugye nincs fizetett szabadság, de van szabadságpénz, ami a fizetés 12,5%-a. Több módja is van a kifizetésnek, az egyik az, hogy a munkáltató szerződést köt a FerieKonto-val, és aztán negyedévenként az itt nyitott számlámra utalja a szabadságpénzemet. Az egy dolog, hogy drága munkáltatóm, a Penny Lane Vinhandel 2008-tól kötött velük szerződést, tehát arra a 3 hónapra, amit 2007-ben náluk töltöttem, egyáltalán nem fizettek szabadságpénzt nekem. De 2008-ban is csak a második negyedévet sikerült utalniuk, a többit nem. Még januárban szóltam Mariának, a főnökömnek, aki meg is ígérte, hogy hamarosan utalja. Többször is szóltam, többször is megígérte. Én meg egy darabig bíztam bennük, végülis mindig rendesek voltak, és Dániában nem lehet csak úgy sumákolni, minden szabályozott és ellenőrzött.
Aztán májusban írtam nekik egy levelet - ajánlva küldtem el, hogy nyoma is legyen -, amiben leírtam részletesen a sérelmeimet. Erre Maria apja, Kjeld - aki szintén az üzletben dolgozik - személyesen reagált. Mondta, hogy beszél a lányával - aki közben szült és gyesre ment, de a pénzügyekkel még mindig ő foglalkozik -, de addig is kifizetné nekem kp-ben a hiányzó összeget, és ha majd sikerül az utalás, akkor visszafizetem neki. Ezen nagyon meglepődtem! Kicsit sumákszaga van a dolognak, nem? Mondtam, hogy szó sem lehet róla, utalják csak.
De ez sajnos még mindig nem történt meg. A dolog szemmel láthatóan zavarja Kjeldet is, mert gyakran megkérdezi, megkaptam-e már a pénzt. A válasz pedig még mindig: nem. És nem értem, mért nem. Egy netbankos utalás 2 perc, a pénznek a FerieKonto szerint is 5 munkanapon belül a számlámon kéne lennie. Már ha utalták. De valami azt súgja, hogy nem vesznek komolyan a Penny Lane-nél.
Mindegy, mától a szakszervezet veszi kezelésbe az ügyet. Remélem, észbekap Maria, és gyorsan korrigálja a hibát, mert szívesen tudnám már a számlámon a pénzt. Ami egyébként egy újabb macera, mert ha ténylegesen hozzá akarok jutni, akkor meg kell írnom a FerieKonto-nak, hogy mikor szeretnék szabadságra menni, és hány napra. A weboldalukon bármikor bejelentkezhetek és kérhetek egy erre rendszeresített igénylőlapot, amit postán kiküldenek, ezt kell kitöltve visszaküldenem. Aztán ők kikalkulálják, hogy az adott időszakra mennyi pénz jár, és csak annyit utalnak a rendes bankszámlámra, tehát ha rövid szabadságra megyek, akkor nem is kapom meg az összes pénzt rögtön. És az idén megkeresett szabadságpénzt csak jövőre vehetem leghamarabb igénybe.
Kicsit sok a bürorácia, nem csodálom, hogy ilyen alacsony a munkanélküliség Dániában. Ez a sok papírmunka biztos teremt egypár munkahelyet.

No comments: