Thursday, July 2, 2009

A-kasse

És ha már szóbajött a szakszervezet, más ügyben is felkeresi őket az olyan előrelátó diák, mint amilyen én is voltam. Dániában is van munkanélküli segély, de nem kaphatja bárki, csak az, aki A-kasse tag, és aktív munkavállalóként fizeti a tagdíjat. Diákként ingyenes a tagság, de legkésőbb az utolsó vizsgát követő 2 héten belül A-kasse taggá kell válni, és ha bizonyítványosztás után nem sikerül munkát kapni, akkor a dán kapja a segélyt. Én nem, mert a tanulmányaim befejeztével max. 6 hónapig maradhatok még, de tartózkodási engedélyem a diák jogán van, amire nem jár a segély.
Először abban sem voltam biztos, hogy egyáltalán lehetek tag. A szakszervezetnél - ahol az ember A-kasse tagságra is jelentkezik - bizonytalan volt az ügyintéző, de segített kitölteni a jelentkezést, és mondta, hogy meglátjuk, ha a központ elfogadja, akkor lehetek tag. Elfogadták, tehát tag vagyok, hurrá! Most, hogy befejeztem a tanulmányaimat, fizetnehtem a tagdíjat havonta. De érdemes megtartani a tagságomat, mert a szociális munkásképző iskola csak 14 hónapos, és egy iskolának min. 18 hónapig kell tartania ahhoz, hogy a diák a tanulmányai jogán tag lehessen. Tehát a most befejezett tanulmányaim alapján lehetek tag, de a következő alapján nem. Milyen furcsa: tag lehetek, tagsági díjat fizethetek, de segélyt most még nem kaphatnék. Munkavállalóként belépve min. 1 évig fizetni kell a tagdíjat ahhoz, hogy az ember jogosult legyen a munkanélküli segélyre, és ha már voltam munkavállaló, akkor én is kaphatok segélyt (a diákként végzett diákmunka nem számít bele.)
Tehát vegyük azt a példát, hogy elvégzem a SOSU Nord-ot, és elkezdek dolgozni mint szociális munkás, majd 2 hónappal később elbocsátanak. Ha most megtartom a tagságomat és fizetem a tagdíjat, akkor kaphatok majd segélyt, de ha nem, akkor nem.
Azt hiszem, lassan kezdek beletanulni a dán bürokráciába. A szép az, hogy rám, mint külföldire mindig egy kicsit más szabályok vonatkoznak.

No comments: