Monday, July 5, 2010

Arden - Aalborg

Úgy tűnik, beköszöntött a nyár Dániába is a maga visszafogott, északi módján: a nappali csúcshőmérséklet 20 fok fölötti, esetenként 30 fok körül tombol (este viszont mindig alaposan lehűl és nyirkos lesz a levegő).
Mivel épp nem esett, az elmúlt hétvégén se maradhatott ki a biciklizés.
Ezúttal levonatoztam délre, Ardenbe a biciklimmel együtt. Hallatlan, hogy a nyári szezonban nemcsak jegyet, de helyjegyet is venni kell a biciklire, ami 25 koronába került (jegy+bicilkijegy+bicikli helyjegy=100 kr). A hivatalos magyarázat szerint azért, hogy biztosan legyen hely a kerékpároknak a vonaton. Marhaság! Szombat délelőtt Aalborg és Arden között ember is alig ült a vonaton, bicikiből meg csak egy volt, az enyém. Szerintem a DSB így akar még egy bőrt lehúzni az utasokról. Na mindegy, a fitneszbérlet többe kerülne.

Arden határában egy hatalmas játszótér közvetlen közelében felfedeztem egy körbekerített vadasparkot igazi őzekkel. Kíváncsian jöttek a kerítéshez, de ahogy elővettem a fényképezőgépet, menekültek, úgyhogy sok sikerrel nem jártam mint vadfotós.

Ezután északkelet felé kanyarodtam, hogy megtaláljam a Madum tavat. Ez nem volt nehéz, de lejutni a vízhez annál inkább, mert nádas és erdő veszi körül. Az egyetlen, mindössze néhány méter széles felhasználóbarát hozzáférést a vízhez meg már birtokba vette egy fürdőruhára vetkőzött gyerekcsapat, úgyhogy sok fotó itt nem készült.


Ezután vissza a főútra, és egy hosszú, alattomos emelkedőn felfelé kapaszkodva eljutottam Rebild-ig. Itt már javában tartott a másnapi, július 4-i ünnepségre való készülődés. Az 1800-as években több, mint 300.000 dán vándorolt ki az USÁ-ba, és ezek közül egy csoport később, 1912-ben megvásárolta a rebildi erdőt és környékét. Ebben az évben ünnepelték meg előszőr az amerikai függetlenség napját itt, mintegy kimutatva hálájukat az amerikai államnak, amiből azóta hagyomány lett.



Lassan két éve, hogy Zsolttal és az anyukájával kirándultunk errefelé, akkor olyan távolinak tűnt, nem gondoltam, hogy egyszer még járok majd erre két keréken. Kicsit nézelődtem, sétálgattam, de nem mertem komolyabb hegymászásba belefogni, mert az a biciklizés rovására ment volna. Sok volt még hátra hazáig.
Innen egy hosszú lejtőn gurultam lefelé, majd a főutat elérve egyenesen Aalborg felé vettem az irányt. Persze bámészkodtam jobbra-balra, meg-megálltam egy-egy fotó kedvéért, sőt, amikor megláttam a Gravlev nevű egyutcás falucskát, még le is tértem, hogy bejárjam az egészet. Igazi falusi idill: enyhe lejtőre épült takaros házak rálátással egy tóra, melynek partján lovak és tehenek legelnek, a távolban pedig dombok. Nem volt nehéz megtalálni a templomot a kertjével együtt, ami természetesen temető, az egyik legszebb, amit Dániában láttam. A sírok teraszos megoldással lépcsőzetesen sorakoznak egymás mellett és alatt pedáns sorban, remek rálátással a tóra. Kevenc sírkövem tetején egy női akt hasal, természetesen a panorámára szegezve tekintetét. A "nyugodjék békében" kifejezés sehol máshol nem lehetne találóbb. És nemcsak a sírköveknek meg a szobroknak jó, de a látogatóknak is: lépten-nyomon padok, mintha csak egy parkban járnék. Le is ültem az egyikre kicsit bámészkodni meg elmajszolni a szendvicsemet.


Amire nagy szükségem volt már, mert kezdtem érezni a kilométereket a lábamban. Mint az itthoni utólagos ellenőrzésnél kiderült, 49 km-t tekertem, amiben volt néhány, a sík Dániában valószínűtlennek tűnő komolyabb szintkülönbség is. A program szerint kis híjján 2200 kCal-t égettem el. Sosem voltam az a típus, aki a kalóriákat számolgatja, de hazaérve úgy éreztem, semmi káros következménye nem lehet annak, ha egyszerre egy egész tábla csokit megeszek.
Amellett, hogy a szép tájban gyönyörködtem, elmélkedtem is. Hiányzik az nekem, hogy 30 fokos tűző napsütésben izzadva ennyit biciklizzek? Nyilvánvalóan nem, józan ésszel nem is indulnék neki. De fontos, hogy legyenek kis, elérhető terveim, amíg legalábbis a nagyobb, elérhetetlennek tűnő terveken dolgozok mindenféle sikerélmény nélkül. Azt hiszem, nem is igazán a biciklizés maga vonz, hanem az út megtervezése, és aztán a terv végrehajtása. ("I plan, I plan everyday, I plan my plans for the next day" - hogy egy korai Heaven Street Seven dalt idézzek.) A fotózás is alibi, része a tervnek, egyfajta dokumentáció, pont úgy, mint a blogbejegyzések. Az egész kívülről csak annyiban nyilvánul meg, hogy kinyitom a térképet, 5-10 perc nézegetés után kiválasztok egy szimpatikus útvonalat és befirkantom a Filofaxomba a megfelelő vonat indulási időpontját. De ettől kezdve amikor fejben unatkozom, tipikusan munka közben, rutinműveleteket végezve, állandóan a tervet forgatom a fejemben, próbálom elképzelni, milyen lesz, és ez már majdnem olyan jó, mint maga a megvalósítás, de legalábbis elviselhetőbbé teszi a katétereket és pelenkákat. A tervezgetés persze nem jelenti azt, hogy az utolsó pillanatban ne dönthetnék egy teljesen más útonal vagy program mellett. Igaz, hogy állandóan tervezek, de rugalmas vagyok. A naptáramba is csak ceruzával írok, hogy minden radírozható és átírható legyen. Amint elkezek tollat használni, onnantól kezdve számítom majd az öregkort, és a mentális beszűkülést.

11 comments:

bea said...

en tollal irok a noteszomba, es nem erzem magam sem oregnek, sem beszukultnek. ha valami megvaltozik, akkor atfirkalom, es ujat irok. nem ezen mulik.

Orsi said...

Jaj, nem kell mindent szó szerint venni.

Laura said...

Szia Orsi, elvezetes volt ez a bejegyzesed. Nem eloszor mondom, de megint igaz, ezert leirom, hogy erot adsz. Foleg azokra a napokra, amikor az ember egyedul erzi magat es nehezen jon ra, hogy az orom es a boldogsag nem a masik emberben van, hanem onmagaban es abban, amit maga megvalosit.

Unknown said...

Legalább annyi előnyöd van Dániában, hogy nem kell sosem hegynek felfele tekerni ;) Szép képek!
Egyébként itt is kell venni kerékpárjegyet - helyjegyet csak IC-kre kérnek a kerékpárnak (bár ott is teljesen egyedül volt az én kerékpárom).
Szerintem a toll részben a határozottságot is jelzi. Amíg kiradírozhatod a ceruzát, kibújhatsz a döntéseiddel járó felelősség alól. Szóval a toll szerintem nem a szürke öregkor kezdete. (Elég metaforikusra sikeredett.)

Orsi said...

Laura: köszi, kedves vagy, de szerintem biztos az is jó lehet néha, amikor az ember az örömöt a másikban találja meg - legyen az társ, házastárs, gyerek...

Beatbull: dehogynem kell hegynek felfelé tekernem! Minden reggel munkába menet 10 percen keresztül! (De hazafelé szerencsére ugyanez lejtőként működik.)
Értem a metaforádat, de én a ceruza alatt most nem a határozatlanságot, hanem a rugalmasságot értettem.
Egyébként vannak a ceruza típusú emberek, és vannak a tollhasználók, ez lehet, hogy jó, amennyiben a határozottságról szól. De aztán vannak azok, akik mindent kőtáblába vésnek, és aztán az úgy van megmásíthatatlanul, punktum. Sokszor ők is szenvednek a saját szabályaiktől, de a gyengeség jeleként fognák fel, ha beismernék. Na, az ilyeneket szeretném elkerülni.

Laura said...

Orsi, en ugy latom, hogy valoban lehet boldogsagot talalni a tarsadban is, de /sajnos/ az nem olyan allando es megbizhato /tisztelet par kiveteles szerencsenek/ mint a magad altal keltett magadban megtalalt boldogsag. Neha azt hiszem, a nehezseg, amit az elet radrott a legnagyobb ajandekod, de persze azt kivanom, hogy tarsad is legyen mielobb.

Gyula said...

Ismételten tetszik a sok szép fotó,
és a leírás is.Jó hogy ott is nyár van,itt egy picit nyugtalan,hol túl meleg van,aztán meg hidegfront,és ami ezzel jár.Egyszer az életben biztos elmennék Dániába,hogy ehhez hasonló szép,falusi helyeket járjak be,mint amiket lefotóztál.Persze Magyarországon is van sok szép,de mindenhol megvan a különleges érzés,az öröm érzése,hogy eljuthatsz oda,és az Isten alkotta természetben tölteni az időt.Egy szóval,köszi!:)

Üdv:Gyula

Orsi said...

Gyula: szívesen, máskor is. :)
Milyen vicces, hogy jópár évvel ezelőtt még otthon élve egy Aggtelek környéki kirándulást követően azon gondolkodtam, mennyi szép táj van Magyarországon, és milyen jó lenne felfedezni őket - gyalogosan, vonatozva, biciklizve, mittudomén. Erre sajnos csak a képernyő előtt került sor a Másfél millió lépés-sorozatot nézve. És végül itt, Dániában valósul meg? Kicsit szégyellem magam, de azt hiszem, Dániát jobban ismerem, mint Magyarországot. Mentségemre legyen mondva, könnyebben adja magát ez az ország, legalábbis ha a kerékpárút-hálózatra gondolok.

Orsi said...

Laura: lehetne cizellálni a dolgokat, de semmi kedvem besavanyodott vénlánnyá válni (persze lehet, hogy máris az vagyok).

Laura said...

Orsi, szerintem nem vagy besavanyodott venlany, nem is leszel az. Es lesz majd tars is, kerdes, a mai vilagban meddig tart egy kapcsolat/hazassag, es mennyit er...

Gyula said...

Orsi,szerintem nincs okod szégyellni magad,sőt töltsön el örömmel,hogy rengeteg szép helyen megfordulsz Dániában,és megosztod a világgal a klassz fotókat,és történeteket.És lesz társ is biztos,akivel együtt fedezhettek fel majd még több csodás helyet!Nem vagy te besavanyodott vénlány szerintem!Kerékpárút-hálózat,azt gondolom Magyaro.ebben is levan maradva,de szép helyekben nem,sőt itt van még Erdély is,de a lényeg,akárhol is barangol,túrázik az ember,ott kell meglátni a szépet.

Üdv:Gyula